maanantai 15. syyskuuta 2008

KIITOS PALJON, ANTEEKSI VÄHÄN.

1400 kilometriä ja kolme polttoainetankillista myöhemmin olen tyypannut Teletapin. Kuten kunnon testeissä yleensä, on aika antaa risuja ja ruusuja. Ranskalaisin viivoin.

Kiitämme:
-kaupunkiajettavuutta
-pehmeästi vaihtavaa automaattilaatikkoa
-sympaattista yleisilmettä
-varustelua (automaattivaihteet, ESP-ajonvakautusjärjestelmä, ilmastointi, Bluetooth-liitännällä varustettu audiojärjestelmä ja koko joukko fiinejä kikottimia)

Moitimme:
-minimaalisen pientä tavaratilaa
-älyavainta (turhake, joka sanoi työsopimuksen irti heti ensimetreillä)
-vähäistä vääntöä ja pieniä hevosvoimia
-epäloogista tuulilasinpyyhinten säätöviikseä (vrt. mikä tahansa saksalainen auto)
-vakionopeussäätimen puutetta
-pikkuautoksi varsin korkeaa kulutusta

Muutoin Micra on varsin lystikäs lelu. Omaan käyttöön en varmastikaan sellaista hankkisi, sillä päivittäiset ajokilometrit ovat sen verran suuret, että ne mieluummin istuu vähän tukevamman ja tehokkaamman auton ratissa. Kahden koiran taloudessa myös tavaratilan koko on auttamattomasti liian pieni. Vain toinen koirista olisi mahtunut kyytiin ja sekin ilman häkkiä. Myös polttoaineen kulutus jäi hieman vaivaamaan. 1400 kilometriä maantieajoa, josta alle 50 kilometriä moottoritiellä ja silti keskikulutus tuolla matkalla nousi yli 6,5 litraan sadalla kilometrillä. Vertailun vuoksi voin kertoa, että 300 kiloa painavampi VW Golf Variant 1.9 TDI syö allekirjoittaneen ja aviomiehen ohjastamana keskimäärin 5,1 litraa vastaavassa ajossa. Hevosvoimia kyseisessä autossa on 12 enemmän kuin Micrassa ja vääntöä perstuntumalta veikattuna melkein tuplaten.

Pikkunäppäräksi kauppakassiksi Micra tosin kelpaisi meillekin, varsinkin jos asuisimme vielä Kehä III:n sisäpuolella.

Mutta sitten asiasta painekattilaan. Muistatteko kun manasin itselleni huonoa tuuria viikko sitten vitsailemalla että toivottavasti palautan Micran ehjänä koeajon jälkeen? Meinasi nimittäin käydä köykäisesti viime yönä.

Kun aamuyöllä kahden ja kolmen välillä suhaa kodin ja kustannuspaikan väliä, niin viimeisenä sitä siinä unenpöpperössä mitään yllätyksiä kaipaisi.

Sehän ei tietenkään estänyt kahta hirveä ryykäämästä kaistalle.

Jos Teletapissa ei olisi ollut ESPtä, niin veikkaanpa, että tänään olisin ollut luovuttamassa hieman erinäköistä Nissania takaisin viikon koeajon jäljiltä. Tai sitten en olisi ollut. Ollenkaan. Vajaa satanen lasissa, aikaa saada auto täysin pysähdyksiin alle kolme sekuntia. Ei siinä jarrua enää paineta. Pyritään minimoimaan vahingot.

Silmissä ei suinkaan välähtänyt elämä filminauhana, vaan ensimmäinen ja ainoa ajatus oli, ettei laina-autoa nyt jumalauta sovi lunastukseen laittaa.

Vastaantulevien kaistan ja pientareen kautta tiukalla ohjausliikkeellä, ensin hieman jarruttaen ja sitten kaasupoljinta konetilan puolelle runtaten ja a vot! Rauhallisesti rullaten ensimmäiselle bussipysäkille, ulos autosta ja tupakka palamaan. Ei vekkejä autossa, eikä kuljettajassa, vaikka pumppu oli hirttää kiinni silkasta kauhusta.

Yhdelläkään taloutemme kolmesta saksalaisesta matalalentokoneesta väistö ei tasan tarkkaan olisi onnistunut. Viimeistään siinä kohtaa, kun kuskin puolen renkaat karahtivat soraiselle pientareelle, olisi menty metsään ihan kirjaimellisesti, sen verran tuppaavat puskemaan ohjausta.

Nissan - Turistin Volkkarit. 6-0.

Kiitoksia kuitenkin Nissanille ja Tiimille, että uskoitte Teletapin haltuuni. Oli varsin hupaisaa kengittää vaihteeksi vähän eksoottisempaa kalustoa!

Turvallista matkaa!

Kati aka Turisti

7 kommenttia:

Niklas kirjoitti...

Jänniä tarinoita!

Taloudellisemmalla ajotavalla olisit varmaankin saanut Micran kulutuksen selvästi pienemmäksi. Mulla kulutus oli parhaimmillaan 5,7 litraa sadalla, kun mittausmatka oli n. 300 km. Vertauksesi Golfin kulutukseen lienee kuitenkin perusteltu, koska olet luultavasti ajanut molempia autoja samalla tavalla. :)

Anonyymi kirjoitti...

Viimeisellä tankkausvälillä itseasiassa testasin tuota taloudellista ajoa ja sain kulutuksen tippumaan 5,6 litraan. Kokonaiskulutus tuolla em. matkalla oli kuitenkin huomattavasti suurempi.

Taloudellinen ajo Micralla poikkeaa kuitenkin aika merkittävästi taloudellisesta ajosta Golfilla. Golfilla kärsii ajella tasaista satasta, Nissanilla joutuu hinkkaamaan hitaammin. Kyllä Golffillakin tosin saa löpöä palamaan vaikka yli 7 litraa sadalle, jos painelee pedaali matossa pitkin motareita.

Koska oma ajo on kuitenkin pääasiallisesti maantieajoa, niin taloudellisuutensa puolesta (jos siis omalle ajalleenkin jotain hintaa laskee) diesel-Golf voittaa kirkkaasti. Taloutemme vastaava bensarosvo kulkee samoilla kulutuksila kuin Micra -asia josta oln HYVIN yllättynyt.

Niklas kirjoitti...

Kiitos tarkennuksista. Pointtini ei ollut puolustaa Micraa, vaan lähinnä kertoa että sen kulutusta saa pienemmäksikin. Oman kokemukseni mukaan Micra oli taloudellisimmillaan 60 ja 80 km/h maanteillä, mikä tukee hyvin sinun havaintojasi.

Anonyymi kirjoitti...

Juuri tuon vauhdin ja sen tuoman taloudellisuuden vuoksi voisin hyvinkin kuvitella ajelevani Micralla, jos asuisin Kehäteiden sisäpuolella ja tarvitsisin autoa vain satunnaisesti. Sadan kilometrin hinkkaaminen päivittäin jo pelkän työajon puitteissa tekee kuitenkin Micrasta vähän hupsun vaihtoehdon, vaikka se oiva auto muuten onkin.

Olisi toisaalta mielenkiintoista kokeilla Micrasta manuaalimallia, sillä manuaalivaihteistolla kulutusta saa putoamaan aika roimastikin siitä, mitä tehdas ilmoittaa. Automaattihan tunnetusti rohmuaa hieman enemmän polttoainetta aina.

Anonyymi kirjoitti...

micra bongattu ruoholahden mäkin lähistöllä maanantaina :)

Niklas kirjoitti...

Siellä minäkin sen sain ja siitä luovuin - kahtena peräkkäisenä maanantaina. :)

Niklas kirjoitti...

Täältä löytyy toinen vapaaehtoinen manuaalivaihteisen Micran testaaja. Nissan, miten olis?! ;)