keskiviikko 2. heinäkuuta 2008

923 minuuttia ja 840 kilometriä

Vaikka luovuin Micrasta jo toista viikkoa sitten, oli ihan pakko kirjoittaa tänne vielä yksi juttu Mayan äskeisen jutun inspiroimana. Samalla haastan Mayan ja tulevat Micra Cuts -bloggaajat pieneen kilpailuun.

Kuten menneet ja tulevat Hopeanuolen kuskit (ehkä) ovat huomanneet ja tulevat huomaamaan, blogiautosta löytyy ajotietokone, joka tarjoaa uteliaalle monenmoista nippelitietoa. Heti autoon istuttuani nollasinkin sen mittarilukemat, jotka sitten viikon päätteeksi näyttivät seuraavaa:
  • Ajoaika: 15 tuntia 23 minuuttia
  • Ajomatka: 840,1 km
Verratkaa näitä omiinne!

Lisäksi pidin kirjaa Micran kulutuksesta. Viikon alussa ajoin melko paljon Helsingin keskustassa, jolloin kulutus oli luokkaa 10 litraa sadalla, mikä oli mielestäni hämmästyttävän paljon. Myöhemmin pääsin kuitenkin toteamaan miten selvästi kulutus laskee, kun liikennevalot ja ruuhkissa mateleminen jäävät taakse. Pienimmän kulutuksen, vain 5,7 litraa sadalla, saavutin Helsingistä Hankoon ja takaisin suuntautuneella matkallani (n. 300 km), josta pääosa taittui nopeudella 60-100 km/h. Juhannuksena onnistuin ajamaan Kotkasta Lopelle (n. 200 km) kulutuksella 5,8 litraa sadalla.

Micran tulevat kuskit, yrittäkääpä siis panna paremmaksi kuin 5,7 litraa sadalla!

Totesin, että kaupunkiajon lisäksi moottoritienopeudet yli 100 km/h lisäsivät selvästi auton kulutusta. Kulutukseen vaikuttavat yleisesti myös mm. tuuli, ulkolämpötila, maasto, tien päällyste ja auton ilmastointi. Tässä leikkimielisessä kilpailussa ei ole kuitenkaan tarkoitus olla niin tieteellinen, että näitä asioita otettaisiin huomioon, vaan merkitystä on pelkästään ajotietokoneen lukemalla. Selvää on joka tapauksessa se, että pieneen kulutukseen pyrkiessä ennakoiva ajotapa ja tasaisen nopeuden säilyttäminen ovat valttia!

Nautinnollista ja vähäpäästöistä kesän jatkoa kaikille! :-)

3 kommenttia:

Täti kirjoitti...

Haaste on otettu vastaan ;)

Löysin tosin ajotietokoneen vasta maanantai-iltana jolloin trippasin toisen matkamittareista. Tiistaina ennen mökille lähtöä nollasin muut mittarit.
Ajotietokoneen lukemia tuli seurattua matkan aikana ja parhaimmillaan bensan kulutuslukemat olivat 8.0 litraa satasella... katsellaan mitä loppuviikon lukemat tulevat olemaan :)

Niklas kirjoitti...

Hyvä, näin se homma etenee... :-)

Niklas kirjoitti...

Tästä tulikin vielä mieleeni pari Hopeanuoleen liittyvää asiaa, jotka jäivät askarruttamaan mua ja joista siksi toivoisin kommenttejanne.

Ajellessani Micralla ihmettelin ratissa vasemmalla olevaa nappulaa, jossa oli nopeusmittarilta näyttävä kuva. Koko viikon aikana en tajunnut mitä se teki, enkä löytänyt ohjekirjastakaan mitään tietoa siitä. Nappula näytti vain sytyttävän ja sammuttavan kojelaudassa olevan vihreä valon, jossa oli sama kuvio. Myös ajotietokoneen näyttöön ilmestyi viivoja. Vasta jälkeenpäin lukiessani Pinserin Samin juttuja tajusin että se on ilmeisesti ylinopeusvahti. Jäi harmittamaan, etten päässyt kokeilemaan sitä. Älkäähän te muut tehkö samaa mokaa, tai saatte vielä ylinopeussakot! (Ei, en saanut! ;-)

Myöskään peruutustutkasta en löytänyt autosta minkäänlaista ohjetta. Totesin vain, että auton lähestyessä estettä piippausrytmi tihenee, kunnes lopulta piippaus muuttuu yhtäjaksoiseksi. Se jäi selvittämättä, paljonko etäisyyttä on vielä tuolloin jäljellä. 5 cm? 10 cm? Olisin myös kaivannut hieman hiljaisempaa ääntä, sillä mielestäni piippauksen voimakkuus oli suorastaan häiritsevää.

Kolmas juttu liittyy avaimeen. Kuten jo tiedämme, riittää että se on taskussa tai lähistöllä, kun moottori käynnistetään. Huomasin, että jos moottorin käydessä poistuu autosta avain mukanaan, auto alkaa "itkeä" ja kojelautaan syttyy punainen varoitusvalo, joka sammuu vasta kun avain on palannut autoon. Aloin miettiä mitä olisi tapahtunut, jos joku olisi varastanut käynnissä olevan Hopeanuolen niin, että avain olisi jäänyt taskuuni. Olisiko auton moottori sammunut parin korttelin ajon jälkeen, vai olisiko Micralla voinut huristaa Utsjoelle saakka, kunhan moottoria ei sammuttaisi matkan aikana? Itsestään sammuva moottori olisi mielestäni nerokasta! Saadakseni vastauksen kysymykseeni aikeenani oli "simuloida auton varastamista", mutta harmikseni se jäi kokeilematta. Uteliaisuus jäi siis vaivaamaan. :-)