keskiviikko 10. syyskuuta 2008

NIUHO AKKA

Vaikka väitetty maailmanloppu ei sitten tänään tullutkaan, niin allekirjoittanut suhasi kyllä pitkin pääkaupunkiseutua tukka putkella kuin maailmanlopun edellä.

Töihin-lääkäriin-töihin-tukkuun-kotiin-töihin-kouluun-kauppaan-kotiin.

En oikein tiedä pidänkö Teletapin maantieajo-ominaisuuksista. Jos se olisi minun, niin ensitöikseni vaihtaisin ainakin nuo leveät ja matalat nakit vähän järjellisempiin. Säästäisin polttoainetta ja tärykalvojani.

Micra on pieni ja köykäinen kulkupeli. Sen renkaat eivät välttämättä tarvitse olla kokoa 185/50-16''. Vannekoko on siedettävä tuollaisenaan, mutta renkaan leveys ja matala profiili eivät ole omiaan tekemään ajosta järin nautittavaa. Ei etenkään jos kilometrejä tulee mittariin päivässä yli kaksisataa. Eikä etenkään jos ne kilometrit ajetaan pääkaupunkiseudun hävyttömän kurjilla asfalttipinnoilla, jotka ovat surkean ylläpidon ja silkan idiotismin ansiosta karheat ja urista muhkuraiset. Vähemmän leveyttä nakkiin ja viisitoista milliä lisää profiilia, niin korvat eivät soisi tilliä Helsinki-Nurmijärvi pikataipaleen jälkeen.

Positiivista tosin on se, että vaikka Micra ei mikään tykki olekaan, niin hyvin sillä pysyy muun liikenteen mukana, enkä itse ainakaan ole vielä törmännyt muita kuskeja vaivanneeseen ongelmaan, että isommat paahtavat reikä otsaluussa ohi vaikka väkisin. Tosin tähän kohtaan todettakoon, että minulla on todistetusti keskimääräistä raskaampi kaasujalka ja poliisikin siitä jaksaa aina aika ajoin muistuttaa. Ja ihan syystä.

Mutta se rengasmelu!

Niille, jotka eivät mahdollisesti nihkeilyäni ymmärrä, voin hieman valottaa syitä kranttuiluuni. Istun perskohtaisesti kuskin jakkaralla joka vuosi keskimäärin 60 tuhatta kilometriä. Jos tuon matkan ajaa keskimäärin n. 90 kilometrin tuntivauhtia, se tekee noin (hui helvetti!) 666 tuntia autoilua vuodessa. 666 tuntia on liki 28 vuorokautta. Neljä viikkoa. Yötä päivää. Työviikkoina laskettuna se olisi melkein 18 viikkoa, eli neljä ja puoli kuukautta, olettaen, että viikossa saisi kaksi vapaapäivää.

Se on aika paljon. Enemmän kuin tavallisella duunarilla keskimäärin.

Mutta siinä neljän ja puolen kuukauden rupeamassa on puuteroimatonkin ahteri sen verran kovilla, että autolta vaatii tiettyjä ominaisuuksia.

Rengasmeluun ja leveiden renkaiden tuottamasta ylimääräisestä kitkasta johtuvaan ylimääräiseen polttoaineen kulutukseen voi tosin vaikuttaa hyvin helposti itse. Lääke löytyy rengasliikkeen varastosta.

Vaan kun tuo Teletappi, joka kaikesta huolimatta alkaa vähitellen sydäntäni sulattelemaan, ei ole minun.

Hö.

Ei kommentteja: