perjantai 23. toukokuuta 2008

Viikon 22 Micra Cuts tähti

On taas aika esitellä tulevan viikon Micra Cuts tähti. Viikolla 22 kanssamme huristelee Polka Dots -blogista tuttu Jonna. Jonna kirjoittaa omassa blogissaan kengistä, kirjoista, matkoista ja muusta päähän pälkähtävästä. Toivottavasti Micra Cuts vie Jonnan uudelle jännittävälle matkalle. Tervetuloa mukaan Jonna!

keskiviikko 21. toukokuuta 2008

kolmas päivä micrailua

Kun ajelee autolla, jonka kyljessä komeilee iso mainosteippi, tuntee olevansa kuin tarjottimella. Mainoksessa seisovan urlin myötä ohikulkijat saavat tietää kuka olen ja tietynlainen liikenteen anonymiteetti on mennyttä.

Suurin osa ei kuitenkaan reagoi mainoksiin mitenkään sillä tiet ovat väärällään mainoksilla varustettuja autoja. Pari kertaa vastaantulijan katseessa on kuitenkin näkynyt sellainen oivalluksen pilkahdus, että epäilen blogin olevan hänelle tuttu. Olisikin hauska kuulla jos olemme liikenteessä tavanneet - kirjoita rohkeasti kommentti.

Tänään kävimme poikien kanssa lounaalla kaupungilla. Kolme isoa miestä ahtautui Micraan yllättävän kivuttomasti vaikka takapenkkiläisen jalkojen asettelu taisikin kaivata hieman käärmemiehen taitoja. Matka vei Swagathiin, hyvään intialaiseen ravintolaan Tampereen keskustassa.

Parin päivän sisällä on ehtinyt kertyä joukko uusia havaintoja Micrasta. Penkinlämittimien katkaisimet on piilotettu istuinten väliin lähestulkoon yhtä tehokkaasti kuin Meganessani. Polttoaineen kulutus alkaa tasoittua n. 6,5 l/100 km lukemiin, joka ei ole erityisen pieni mutta ei erityisen isokaan. Nykyisillä polttoaineen hinnoilla toki tuokin kuulostaa paljolta.

Autossa istutaan suhteellisen korkealla, tai siltä se ainakin tuntuu. Yhdistettynä isoihin ikkunapinta-aloihin kuljettajalla on hyvät näkymät moniin suuntiin. Etulokasuojista törröttävien isojen lamppujen lasikuvut näkyvät kuljettajan paikalle asti. Niiden hupsuuteen tottuu nopeasti ja tänään keksin niistä myös hyvän puolen: ne toimivat hyvinä auton etukulmien merkkinä. Reunaparkista ulos pujotellessa tietää hyvin missä auton etukulma liikkuu.

Peruutustutkakin löytyy, mutta sille ei ole ollut vielä paljoa käyttöä. Vältän taskuparkeerausta jos pystyn ja kotipihallakin peruutellessa täytyy väistellä vain pihlajan oksia (jotka muuten aiheuttavat reaktion peruutustutkassa!)

Tähän aikaan vuodesta Micran harmaa pelti alkaa saada siitepölystä keltaista kuorrutusta, aivan kuten kaikki muukin ulkona oleva. Jos pian ei tule sadetta, auto on pian kokonaan keltainen :-)

Näin lopussa käytän vielä tilaisuuden hyväkseni lähettäen synttärionnitteluita Etelä-pohjanmaalle. Tänään on isän synttärit, paljon onnea!!

maanantai 19. toukokuuta 2008

Uusi kuski ratissa

Hopeanuoli on saapunut Kangasalle! Micran meille toimittaneella Mikaelalla oli pitkä ajorupeama Suomen toiselta puolelta ja Tampereella kuulemma Hämeenkatua sahattiin eestaas niin monta kertaa että blogin osoite on iskostettu lukuisten ohikulkijoiden tietoisuuteen. Mutta niin vain saatiin auto kunnialla perille ja tuossa ulkosalla se nyt sitten nököttää.


Eli siis tervetuloa, minä olen Pinserin Sami, ja toimin viikon ajan blogin vierailevana kirjoittajana. Uusien lelujen testailu ja niistä kirjoittaminen on harrastukseni, joten jatketaanpa samaa rataa täälläkin! Vuorossa siis viikon mittainen lelutesti, päätähtenä Nissan Micra. Ja joukossa ehkä muutakin tarinaa.

Aloitetaan vaikka ensivaikutelmilla. Micra vaikutti pieneltä ja olinkin hieman huolissani että mahtuuko tällainen komea aikuinen mies sisään laisinkaan. Vaan yllätyinpä iloisesti: sisätilat olivat ihan sopivat ja pääntilaa oli jopa runsaasti. Kun vertailee vieressä majailevaan Pinserimobiiliin (kuvassa), ei se nyt niin kovin pieni ollutkaan. Tavaratilaan kurkistaminen tosin nauratti ihan pikkuisen (golfbägi ehkä mahtuu mutta eipä paljon muuta).

Autossa oli muutamia heti bongattuja erikoishienouksia: Hands-free-avaimen ansiosta avaimen voi unohtaa taskunpohjalle (tosin käynnistys hoituu avaimen näköistä ja tuntuista vipua vääntämällä, mikäs juttu tämä nyt oli), autoradio väittää osaavansa jutella kännykän kanssa (en vielä kokeillut) ja vaihteisto oli mallia automaattinen (aina mainio juttu). Ensiajelut tehtiin viime aikoina perinteeksi muodostuneeseen Marusekiin. Totti joutui jäämään kotiin ihan siltä varalta että joku seuraavista Micran kuljettajista sattuisi olemaan allerginen koirille.

Rauhalliseen dieseliin tottuneena 1,4-litrainen bensiinimoottori yllätti pirteällä ärinällään ja isolle tielle rampista tultaessa kaasun polkaisu sai aikaan kerrassaan mahtavat ralliauton äänet. Punastuen katsoin taustapeilistä mahtoiko perässä ajaneen bemarin kuskia yhtään naurattaa. Myöhemmin sain jo ensimakua pikkuauton syndroomasta: erään Skoda-kuskin oli suoranainen pakko päästä pikkukirpun ohi. Kunhan tästä päästään lähipäivinä moottoritielle asti, saadaan vielä nähdä miten paljon reippaasti etenevä pikkuauto käy äijien itsetunnolle. :-)

Pikkuinen Micra on ihan omiaan kaupunkiautoksi, erityisesti automaattivaihteilla varustettuna. Kun pysähtyminen ja liikkeellelähtö eivät vaadi vaihdekepin veivausta, tulee risteyksestä toiseen lipuminen paljon leppoisammaksi ja huomaa olevansa jalankulkijoillekin aivan erityisen kohtelias.

Takaisintullessa kesäistä maalaistietä mutkitellessa Micra totesi yllättäen: "piip". Äänelle ei löytynyt heti selitystä ainakaan niistä asioista mistä tiedän jo pikakokemuksella Micran piippailevan (käsijarru, peruutustutka, avaimen läsnäolo, ylinopeusvahti) eikä niistäkään mistä autot yleensä piippailevat (polttoaineen loppuminen, oven aukeaminen, valojen päälle unohtaminen, vikavalojen syttyminen), joten äännähdys jäi mysteeriksi. Ehkä se selviää lähipäivinä.