tiistai 9. syyskuuta 2008

TELETAPPI

Siinä minä olin, keskellä synkkää syysyötä iskemässä Micraa tulille, kun tuli tenkkapoo.

Älyavaimesta hyytyi paristo.

Kello naksutteli menemään aamukolmea ja alkoi olla kiire kustannuspaikalle huttua keittelemään. Ei starttaa. Ei kirveelläkään, eikä minulla ollut aikaa jäädä opiskelemaan analogisen avaimen esiin kaivamista älyavaimen syövereistä.

Onneksi vieressä seisoi uskollinen sotaratsu, saksalaisen insinööritaidon kliimaksi.

Työmatka sujui siis totuttuun tapaan farkkudieselin puikoissa.

Ilta-ajelulle sentään pääsin, kun käyttöoppaasta tavasin ohjeita sen perinteisen avaimen käyttöön.

Tyypitin Micraa Nurmijärven ja Vihdin pienillä sivuteillä. Kikkailin menemään ESPillä ja ilman, hain ohjaustuntumaa sateen liukastamalla öljysoralla ja revin irti kaiken mitä nyt nuhaisesta ykspistenelosesta irti saa.

Ja saahan siitä, jos ei ole tolkuton hoppu. Tai jos on ja ei niin välitä kiljuvasta kierroskoneesta ja varsin hervottomasta rengasmelusta. Ajonvakautusjärjestelmä tekee tosin mielestäni ohjauksesta harvinaisen tunnottoman ja liukkaalla, mutkaisella tiellä tunnoton ohjaus pakottaa harkitsemaan kahdesti miten kurvista ulos tullaan. Ilman ESPtä ohjaustuntuma parani huomattavasti, mutta samalla kertaa kyllä muisti ajavansa lyhyen akselivälin autolla. Meininki muistutti ruohonleikkurin moottorilla varustettuja lastenrattaita.

Taajamassa Micra, jonka lievästi tragikoomisesti sijoitellun radioantenninsa vuoksi ristin Teletapiksi, toimii kuten pikkunäppärän kaupunkiauton pitääkin. Kevyt ohjaus ja lyhyt akseliväli tekee auton pyörittelystä todella helppoa, vaikkakin automaattilaatikko autoa aika lailla laiskistaakin. Henkilökohtaisesti preferoin manuaalivaihteistoa. Micran hyväksi on tosin todettava, että pienestä koneesta ja nelipykäläisestä automaatista huolimatta vaihtaminen on erittäin sulavaa, eikä esimerkiksi VW Polon perinteiselle automaatille ominaista nykimistä ilmene oikeastaan ollenkaan.

Ei siis välttämättä mitenkään negatiivinen ajokokemus, vaikka äärimmäisen skeptinen alkuun olinkin.

Huomenna sitten kovaa maantieajoa.

Aamuyöllä kolmen aikaan kokeillaan paljonko Teletapista irtoaa tehoa moottoritiellä.

Ei kommentteja: